13. 8. 2024

Praha má nový Akční plán rozvoje dopravy

Na posledním červnovém jednání schválila Rada hlavního města Prahy zásadní dokument, podle kterého se má v nadcházejících letech řídit rozvoj dopravy. Je jím Akční plán 2024–2026* Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí. 

Předmětem Akčního plánu jsou investiční akce, které ovlivní budoucí nabídku dopravních služeb v Praze a okolí. Jejich seznam vychází z odhadu finančních prostředků Prahy pro roky 2025 až 2030 určených na výstavbu nových dopravních staveb poté, co bude uhrazen provoz MHD a údržba ulic a další dopravní infrastruktury. Aby bylo z rozpočtu města možné kromě výstavby metra D financovat ještě další projekty, například rozvoj tramvajových tratí, výměnu dieselových autobusů za trolejbusy, obnovu vozů metra, navýšení kapacity na lince metra C automatickým provozem nebo rekonstrukci městských tříd, ale také potřebné opravy mostů, tunelů a silnic, počítá se v Akčním plánu se zvýšením příjmů z parkovného a tržeb za služby hromadné dopravy**. Nicméně ani při plánovaném zvýšení podílu nákladů na provoz hromadné dopravy a údržbu silniční infrastruktury, na kterém se v budoucnu mají podílet sami uživatelé, nebylo možné do tohoto plánu do roku 2026 zahrnout některé investice, o kterých se v Praze často mluví.

Hlavní část investic je určena pro rozvoj veřejné dopravy (25 mld. Kč, tj. 71 % investic). Veřejná doprava umožňuje s relativně nízkými náklady a nároky na veřejný prostor přepravovat velké množství osob, přispívá k příjemnějšímu prostředí ve městě, k čistšímu ovzduší a nižší uhlíkové stopě z dopravy. Investice v objemu 6 mld. Kč směřují do neodkladných rekonstrukcí mostů, ulic a další silniční infrastruktury (17 %). Dalších 0,75 mld. Kč je určeno na zlepšování sítě cest pro pěší a cyklisty (2 %). Celková hodnota investic zahrnutých do Akčního plánu 2024–2026, včetně nákladů na jejich dokončení po roce 2026, je 224 mld. Kč. Z toho je 105 mld. Kč vyčleněno na výstavbu metra D a 119 mld. Kč na ostatní dopravní opatření. Díky spolufinancování z dotací EU, Státního fondu dopravní infrastruktury a z dalších zdrojů se očekává, že výdaje hlavního města na opatření zahrnutá v Akčním plánu 2024–2026 budou 157 mld. Kč. Plán předpokládá zapojení více než 67 mld. Kč z dotačních zdrojů, přičemž maximální využití externích zdrojů je jedna z jeho priorit. Jen v letech 2025–2026 budou související výdaje hlavního města ve výši 35 mld. Kč, z nichž je 19 mld. Kč určeno na metro D a 16 mld. Kč na ostatní dopravní opatření. Nedílnou součástí plánu jsou podpůrná opatření, která ovlivní podobu dopravního systému. Mají narovnat ceny v dopravě, zvýšit rychlost realizace navržených projektů a také zlepšit komunikaci města s městskými částmi, spolupracujícími organizacemi či s veřejností. Koordinaci úkolů v Akčním plánu bude zajišťovat odbor dopravy MHMP. Akční plán 2024–2026 Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí je dostupný ke stažení zde. Jednotlivá opatření naleznete zde.

*Akční plán je prováděcí dokument platného Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí na období 2024 – 2026. Akční plán tvoří seznam konkrétních opatření, která jsou závazná pro organizace hlavního města s působností v dopravě. Postupná realizace opatření přispívá k naplňování strategických cílů udržitelnosti dopravy. 

** V souladu s cílem finanční udržitelnosti v Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (usnesením č. 7/32 ZMHP dne 24. 5. 2019).