3. 11. 2023

Na Dědinu nově tramvají z Divoké Šárky

V pondělí 23. října 2023 byl po nedělním slavnostním představení zahájen plnohodnotný provoz nové části tramvajové trati v Praze 6, a to z Divoké Šárky na sídliště Dědina. Na úseku dlouhém přes dva kilometry je pět nových zastávek s provozem v obou směrech: Divoká Šárka, Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědina, která je konečnou zastávkou na stejnojmenném obratišti. Obsluhu budou zajišťovat linky č. 20 a 26, některé ze zastávek budou využívat také autobusy a v budoucnu i trolejbusy. Výstavbu tramvajové trati komplikoval fakt, že se musela vměstnat do již existujícího uličního profilu, který poskytuje prostor i jiným dopravním prostředkům.

Za posledních dvacet let se jedná o největší rozšíření tramvajové sítě v metropoli. Realizace nového úseku trvala rok a čtvrt a stála 840 milionů korun. Většinu těchto prostředků pokryly dotace Evropské unie v rámci Operačního programu Doprava II.

Vybudováním tramvajové trati ale rozvoj této lokality Prahy 6 nekončí. V jejím okolí plánuje Magistrát postavit parkovací dům pro místní obyvatele, a to s kapacitou téměř 300 vozidel. Do roku 2030 by pak měla být trať z Dědiny prodloužena k nově budovanému železničnímu terminálu Dlouhá Míle.

Zprovoznění tramvajové trati na Dědinu znamená nejen splnění dalšího opatření Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (č. 6), ale především komfortní a rychlou alternativu k dopravě místních obyvatel do centra města. Rozvoj rychlé a pohodlné veřejné dopravy, zejména v okrajových částech, je důležitým předpokladem pro zklidnění dopravy v centru města. Ulevit centru Prahy od vysokého počtu aut v ulicích a parkujících na chodnících či přechodech lze i jinými způsoby – stejně jako v jiných západních městech, a to změnou dopravního režimu v nejvytíženějších ulicích a úpravou cen a pravidel pro parkování. Snáze se ale takové změny realizují v situaci, kdy se nabídka služeb hromadné dopravy zvyšuje a lidé mají na výběr z různých způsobů, jak se městem pohybovat. Každý nový úsek tramvajové trati tak zároveň zvyšuje šanci, že se zlepší kvalita života lidí, kteří žijí v úplně jiné části města.