Tramvajová trať Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova
Oblast
Kolejová infrastruktura
Kapitola Návrhu
3.2.2 Rozvoj sítě tramvají a metra
Pozitivní dopady
- vznik zásadního systémového propojení v tramvajové síti
- zlepšení obsluhy hlavního nádraží a jeho kvalitnější napojení na tramvajovou síť (vazba na příměstskou i dálkovou železniční dopravu)
- zlepšení přestupních vazeb mezi metrem a tramvajovou dopravou
- zajištění kvalitní obsluhy tzv. muzejního ostrova
- zlepšení operativního řízení a vytvoření provozní alternativy v případě mimořádných událostí v tramvajové síti
- potenciál vzniku nových přímých a rychlých spojení, zejména ve směrech, které jsou dnes realizovány pouze za cenu složitých přestupů v rámci sítě metra, nebo za cenu větších časových ztrát
- zlepšení plošné obsluhy centra města
- odlehčení centrálnímu přestupnímu trojúhelníku metra
- výzva pro architektonické zkulturnění lokality
Opatření zahrnuje možnost realizování dvou tramvajových tratí, kterých realizace se vzájemně doplňuje a jako celek tvoří plnohodnotný systémový přínos pro stabilitu a spolehlivost tramvajové dopravy, plošnou obsluhu dotčeného území a kvalitu veřejného prostoru. Obě tratě nejsou nijak vzájemně podmíněny a lze je realizovat v libovolném pořadí.
Tramvajové propojení Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova má ambice vytvoření důležité systémové spojnice a současně přivedení tramvajové dopravy přímo před odbavovací halu hlavního nádraží. Pouhých 1,2 km trati v obtížných podmínkách centra města, kde třeba dbát na architektonické i památkové hodnoty, má z dopravního hlediska obrovský potenciál využití.
Jedná se o stěžejní systémové kolejové propojení, které nabídne nová rychlá spojení v centru města, která jsou dnes realizovatelná jen za cenu přestupů a výraznějších časových ztrát.
Akce představuje výzvu k zásadní revitalizaci veřejného prostoru před hlavním nádraží a v ul. Wilsonova.
Investiční náklady této dílčí akce zahrnují i předpokládaný nezbytný rozsah úprav okolí tratě a činí cca 424 mil. Kč.
Tramvajová trať Muzeum – Václavské náměstí představuje návrat tramvají do horní poloviny Václavského náměstí v souladu s koncepcí revitalizace tohoto klíčového veřejného prostoru města. Trať představuje klíčové systémové propojení v rámci tramvajové sítě zlepšující plošnou obsluhu města, umožňující vznik nových přímých spojení umožňujících realizovat i krátké lokální vazby rychle a pohodlně.
Investiční náklady této dílčí akce činí cca 262 mil. Kč, jedná se o realizace samotné tramvajové tratě. Realizace této tramvajové trati je součástí karty „Revitalizace Václavského náměstí“.
Provozní náklady nelze odhadem určit vzhledem k umístění tratě v centrální částí tramvajové sítě, čímž lze očekávat zásadnější zásah do linkového vedení tramvají.