Severní tramvajová tangenta – územní stabilizace a příprava

Oblast

Kolejová infrastruktura

Kapitola Návrhu

3.2.2 Rozvoj sítě tramvají a metra

Pozitivní dopady

Územní a funkční stabilizace rozvojových záměrů bude mít tyto pozitivní efekty:

  • územní a funkční stabilizace dotčených lokalit
  • potvrzení funkce a trasování záměru
  • možnost zahájení projekční přípravy pro potvrzené záměry s následnou fází realizace
  • rozvoj zoologické zahrady a botanické zahrady Troja

Návazná realizace potvrzených záměrů přinese tyto pozitivní efekty:

  • náhrada vytížených autobusových spojení ekologickou tramvajovou dopravou
  • zvýšení kapacity a komfortu cestování, cestovní rychlosti
  • vznik nových systémových tangenciálních propojení s cílem odlehčit přetíženému centru města
  • vznik nových přímých spojení a provozních alternativ
  • zlepšení operativnosti tramvajové sítě
  • zajištění obsluhy zoologické zahrady a botanické zahrady
  • zhodnocení kolejové infrastruktury (napojení nových zdrojů a cílů přepravní poptávky)
  • městotvorná funkce tramvajové dopravy
  • ekologické přínosy a snížení hluku a prašnosti z dopravy

Tzv. Severní tramvajová tangenta je tvořena soustavou stávajících a nových tramvajových tratí, které vytvoří systémové celomětsky významné propojení městských částí Praha 6 a Praha 8. Tangenta umožní nabídnout rychlé a kvalitní spojení s potenciálem odlehčení některých silně zatížených úseků. Vyjma stávajících nebo již v územním plánování připravovaných staveb je pro kompletaci Severní tramvajové tangety zapotřebí příprava následujícího úseku tramvajové trati, podchyceného prozatím pouze v Zásadách územního rozvoje hl. m. Prahy:

  • Podbaba – Troja (ZOO) – Bohnice 

Účelem opatření je územně a funkčně tento záměr s ohledem na jeho systémový charakter v územně-plánovací dokumentaci stabilizovat tak, aby v návaznosti na tento krok bylo možno zahájit projektovou přípravu. 

Komplexní a včasná příprava tohoto záměrů zvyšuje funkční i systémový potenciál dalších tramvajových tratí (např. záměr tramvajové tratě Kobylisy – Bohnice).

Investiční náklady zahrnují přibližný odhad projekčních prací nezbytných k územní stabilizaci uvedeného záměru v územním plánu, což má u nové trasy ve městě vliv i na funkční využití okolního území. Potřebné projekční práce zahrnují technické ověřovací studie, statické a geologické posudky uvažovaných  inženýrských staveb a architektonické řešení funkčních ploch v okolí nové tramvajové trati.