Studie snížení hlukové a imisní zátěže severní části města
Oblast
Silniční infrastruktura
Kapitola Návrhu
3.2.5 Dokončení Městského okruhu
Opatření spočívá ve studijním prověření různých variant řešení tak, aby bylo dosaženo dodržování hlukových a imisních limitů v oblastech s obytnou zástavbou. Podnětem je stávající neuspokojivá situace nejen v ulici V Holešovičkách.
Studie by měla potvrdit, zda je nezbytné sadu opatření navrhovaných v roce 2019 Plánem udržitelné mobility doplnit, aby v dané části města mohlo být dosaženo předsevzatých cílů na straně zlepšení životního prostředí. Je nezbytné, aby studie reflektovala dosavadní i očekávané investice města (např. naplňování akčních plánů, požadavků Hygienické stanice hl. m. Prahy, atp.) a respektovala předpoklady vývoje zdrojů znečištění uvedené v nadřazených strategiích. Po zprovoznění severní části Pražského okruhu by studie měla v ulici V Holešovičkách cílit na splnění hlukových limitů bez uplatnění tzv. staré hlukové zátěže.
V případě, že se ukáže nezbytné realizovat další opatření, musí studie navrhnout a posoudit (multikriteriální analýzou, cost-benefit analýzou) širší spektrum možných variant řešení za účelem vytipování a označení funkčně dostatečných, ekonomicky přiměřených a brzy realizovatelných řešení.
Porovnání dopadů možných řešení se nesmí věnovat pouze úzce vymezené oblasti města, ale musí posoudit jejich možný dopad na obyvatele a fungování města (např. u zahloubení ulice V Holešovičkách především ve směru do centra města se lze důvodně obávat negativních dopadů na celou severní část města – provozní vazba nového tunelu na nestabilní tunelovou kaskádu na Městském okruhu). Dále je třeba kvantifikovat i případná rizika v době výstavby.
Mezi hypotetickými řešeními lze očekávat například:
- zmírňující pásy zeleně při hlavním dopravním prostoru zatížených tras,
- organizační opatření (př. snížení povolené rychlosti v nočním období),
- ukončení dálkových autobusů na kapacitním terminálu Letňany (namísto Holešovic a Florence),
- telematické aplikace s proměnným značením (př. vypnutí motoru, uvolňování pruhu před projíždějící MHD),
- ambicióznější převedení části dopravní zátěže na stávající MHD,
- výkupy nebo změna funkčního využití nemovitostí tam, kde nejsou dostupné přiměřené možnosti ochrany,
- adaptace připravovaných dopravních staveb, především Libeňské spojky a MO,
- jednosměrné, v nejzazším případě obousměrné tunelové řešení některých úseků,
- zcela nové koridory, v případě, že by jejich pozitivní efekt měl být vyšší a náklady by nepřesahovaly předchozí těžkou variantou,
- pozastavení rozvoje a dalšího posilování vnitřní části města.