Tramvajové tratě (výhled) – územní stabilizace
Oblast
Kolejová infrastruktura
Kapitola Návrhu
3.2.2 Rozvoj sítě tramvají a metra
Pozitivní dopady
Územní a funkční stabilizace rozvojových záměrů bude mít tyto pozitivní efekty:
- stabilizace představ o územním a funkčním rozvoji vybraných lokalit
- odblokování územního rozvoje vybraných lokalit, kudy má být vedena dopravní infrastruktura
- potvrzení funkce a trasování diskutovaných záměrů
- možnost zahájení projekční přípravy pro potvrzené záměry
Návazná realizace potvrzených záměrů přinese tyto pozitivní efekty:
- náhrada vytížených autobusových spojení ekologickou tramvajovou dopravou
- zvýšení kapacity a komfortu cestování, cestovní rychlosti
- vznik nových systémových radiálních i tangenciálních propojení s cílem odlehčit přetíženému centru města
- vznik nových přímých spojení a provozních alternativ
- zlepšení operativnosti tramvajové sítě
- zajištění obsluhy nově se rozvíjejících lokalit (např. Jarov, Holešovice, Zličín)
- zhodnocení kolejové infrastruktury (napojení nových zdrojů a cílů přepravní poptávky)
- zlepšení přestupních vazeb veřejné dopravy a prohloubení integrace
- městotvorná funkce tramvajové dopravy
- ekologické přínosy a snížení hluku a prašnosti z dopravy
Jedná se o skupinu záměrů rozvoje tramvajové sítě, které je nutno do roku 2030 územně a funkčně stabilizovat tak, aby bylo možno alespoň u části z nich zahájit projekční přípravu.
Seznam tramvajových záměrů vychází ze Strategie rozvoje tramvajových tratí v Praze do roku 2030, schváleného Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a. s. v červnu 2017 a Radou HMP v září 2017.
Účelem opatření je územně a funkčně tyto záměry v územně-plánovací dokumentaci stabilizovat do roku 2030 tak, aby v návaznosti na předchozí krok bylo možno zahájit projektovou přípravu.
V seznamu se nachází následující tramvajové záměry:
- Vinohradská – Václavské náměstí
- Olšanská – Habrová (Jarov)
- Nové tramvajové tratě v Holešovicích
- Nádraží Modřany – Komořany
- Sídliště Řepy – Zličín
- Bílá Hora – Sídliště Řepy (etapa: nová poloha smyčky Bílá Hora)
- Nádraží Hostivař – Petrovice – Jižní Město
- Vlastina – Nádraží Ruzyně
Jedná se o otevřený seznam, který lze dle územního vývoje a funční potřeby doplňovat o nové záměry. Mimo jiné se jedná rovněž o prověření možností odlehčení důležitého tramvajového tahu Anděl – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru, s ohledem na předpokládaný rozvoj tramvajových tratí v centru města (hlavní nádraží, Václavské náměstí), v jižním sektoru (tzv. jižní tramvajová tangenta) a dalších technicko-provozních opatření.
Investiční náklady zahrnují přibližný odhad studijních prací pro uvedené záměry.
V rámci této skupiny jsou vyčleněny záměry tvořící tzv. východní tramvajovou tangentu a severní tramvajovou tangetu, jejichž územní stabilizace a následná příprava by z hlediska systémových dopadů a funkční podmíněnosti měla dostat vyšší prioritu. Pro následující záměry proto byly vytvořeny samostatné karty opatření:
- Záběhlická – Eden – Vršovická (tzv. východní tramvajová tangenta)
- Kubánské nám. – Želivského (tzv. východní tramvajová tangenta)
- Podbaba – Troja (ZOO) – Bohnice (tzv. severní tramvajová tangenta)