Obyvatelé Středočeského kraje mohou připomínkovat, co by se mělo zlepšit v dojížďce do Prahy

7. června 2016

Lidé mají možnost ovlivnit, jak přesně by se měla změnit doprava v okolí Prahy a v samotné Praze. Hlavní město začalo se skupinou odborníků a se zástupci Středočeského kraje připravovat tzv. Plán udržitelné mobility. Ten je klíčovým nástrojem, který nastaví pravidla rozvoje dopravy a veškerého pohybu po městě a jeho okolí na další desítky let. Prostřednictvím webové stránky www.poladprahu.cz se mohou do projektu s podněty zapojit také všichni, kteří žijí v okolí Prahy a do města pravidelně dojíždí. Aktuálně přišlo 1 141 podnětů, z toho 11 % od Středočechů.

„Za hranicemi Prahy žije stále více lidí, počet obyvatel, kteří ze Středočeského kraje do Prahy dojíždějí každý den, v posledních letech neustále roste – ukazují to přepravní průzkumy i data z posledního Sčítání lidu domů a bytů,“ říká středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD). „Teď mají všichni obyvatele Středočeského kraje jedinečnou příležitost napsat připomínky, co by se mělo v dojížďce do Prahy zlepšit. Čím více jich z našeho regionu přijde, tím je větší šance, že se odborníci budou problémy obyvatel Středočeského kraje detailně zabývat. Lidé nejlépe vědí, co je pálí a co by se mělo v jejich okolí v dopravě změnit.“

Plány udržitelné mobility připravují všechna evropská města, jsou klíčovým podkladem pro jejich další rozvoj. „Řeší pěší, cyklistickou, hromadnou i automobilovou dopravu včetně nákladní jako celek a nastavují pravidla rozvoje pohybu po městě a jeho okolí na další desítky let. Jejich cílem je přispívat k postupnému zlepšování životního prostředí tak, aby lidé zároveň neztratili svobodu pohybu,“ vysvětluje Tomáš Kaas, ředitel Odboru rozvoje a financování dopravy Magistrátu hlavního města Prahy.

Na webové stránce www.poladprahu.cz se lidé dozvědí o projektu více a hned se mohou zapojit svými podněty. „Připravili jsme na webu jednoduchou aplikaci, kde můžete slovně popsat, co je podle vašeho názoru třeba v Praze poladit, případně kliknout do mapy a přímo vybrat místo nebo lokalitu, kde něco neladí,“ říká Václav Novotný, specialista pro koncepci dopravy Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. „Sbíráme všechny podněty, které se týkají problémů se všemi druhy dopravy od automobilové přes hromadnou, cyklistickou, trasy pro pěší nebo třeba zásobování. Podněty mohou lidé přes web posílat až do začátku letních prázdnin. Pracovníci projektu všechny náměty zpracují a připraví z nich podklady do dalších kol projektu. Počítáme, že přijdou tisíce návrhů, a jsme na to připraveni. Žádný podnět nezůstane nepřečtený v koši.“

Plán mobility neřeší detaily, jako jsou požadavky na posun konkrétního autobusového spoje o pět minut později, přesunutí přechodu o tři metry dále nebo přidání dvou vyhrazených parkovacích míst v konkrétní ulici. Dopravu vnímá v kontextu jako celek. „Relevantní jsou pro nás podněty, které popíšou problém, který lidé kolem sebe vnímají. Od Středočechů bychom potřebovali co nejvíce připomínek k tomu, jak by se měla změnit doprava, aby se jim do Prahy lépe dojíždělo, ať jde o silniční, cyklistické, automobilové nebo železniční spojení,“ upřesnil Tomáš Kaas.

Podněty budou sloužit pro diskuse a setkání s odborníky a pro jejich další práci. Kromě veřejnosti se do projektu zapojují zástupci městských částí, středočeských měst, Středočeského kraje, významných přepravních firem, městských organizací, ale také občanských sdružení. Praha je úzce spojena se Středočeským krajem, zastoupení v projektu proto mají i zástupci kraje a měst v okolí Prahy.

„V další fázi projektu se zapojí veřejnost ještě několikrát, ať už formou panelových diskusí s odborníky při hledání společné vize pro mobilitu nebo podněty ke konkrétním návrhům opatření. Termíny a výzvu k zapojení zveřejníme vždy s dostatečným časovým předstihem na webu www.poladprahu.cz,“ doplnil projektový manažer Daniel Šesták ze společnosti Mott MacDonald. „Pokud má někdo zájem aktivně do ladění Prahy vstupovat, určitě by měl sledovat tyto webové stránky, neustále tam budou aktualizované informace.“

Tvorba Plánu udržitelné mobility je rozložena do 2,5 roku. Úkolem první části, která právě teď startuje, je vytvořit co nejdetailnější analýzu současné situace. Ta bude hotova na podzim letošního roku. Na ní naváže příprava scénářů, které definují vize a cíle dopravních změn v Praze (podzim 2016 – jaro 2017). V průběhu příštího roku vzniknou návrhy konkrétních opatření, které budou konkrétněji zformulovány ve výsledném plánu mobility na konci roku 2017.

V roce 2018 bude proces tvorby Plánu udržitelné mobility završen získáním stanoviska k procesu posuzování vlivu na životní prostředí (tzv. SEA) a předložením Radě hlavního města Prahy a zastupitelům k závěrečnému schválení.