Zpět na Aktuality

Co říkají indexy o kolonách ve městech

9. dubna 2018

Kolony jsou pro řidiče nevítanou událostí v silničním provozu. Pokud se zaměříme na velká města, nejsme na tom v České republice z pohledu nejnovějších srovnání vůbec špatně. Na druhou stranu vždy je co zlepšovat. I to je jeden z důvodů, proč připravujeme Plán udržitelné mobility Prahy a okolí.

Jak si stojí Praha a největší česká města v celosvětovém srovnání?

Americká společnost Inrix, zabývající se výzkumy v dopravě, nedávno zveřejnila zprávu o tom, kolik času stráví řidiči v dopravních kongescích – kolonách. Zmapovala dopravu v 1 360 velkých městech z 38 zemí světa napříč pěti kontinenty. A jak dopadla Praha? Za rok 2017 celosvětově 323. místo. Bez zajímavosti není ani to, že v celosvětovém srovnání na tom nejsou špatně ani další česká města.

Na prvním místě tohoto žebříčku je již poněkolikáté Los Angeles v USA. Ve městě, kde žije třikrát více obyvatel než v Praze, stráví řidiči v kolonách 4,3krát více času než v našem hlavním městě. Tedy zatímco pražský řidič stojí v koloně průměrně jeden den za rok, u obyvatele v Los Angeles je to 4,3 dne. Je celkem překvapivé, že druhé místo v žebříčku českých měst obsadily České Budějovice na 490. místě s průměrně 19 strávenými hodinami za rok, třetí pak skončilo Brno se 17 hodinami na 570. místě.

Na výzkum času stráveného v kolonách se zaměřuje také takzvaný TomTom dopravní index z roku 2016. Podle něj se Praha umístila na 94. místě z celkem 360 měst světa. Z dat uvedených na webu lze vyčíst i trochu jiné statistiky, než uvádí americká studie. Například i to, že v roce 2010 strávili řidiči v Praze navíc 35 % času oproti stejné trase bez dopravních komplikací. Pozitivní však je, že v roce 2016 se tento stav snížil na 28 %.

A jak se kolonám vyhnout? Je potřeba vzít v úvahu, kdy budeme vyjíždět, kam jedeme, a na základě toho zvolit trasu, kudy pojedeme. Základem je znalost aktuální situace. Tu můžeme v Praze sledovat nejen prostřednictvím rádií, ale například na webu centra dopravních informací, které se na pražskou dopravu soustředí. Čím dál častěji využíváme také mobilní aplikace jako například Google Maps nebo Waze. Nejčastěji dopravní komplikace způsobují řidiči, kteří daným místem každodenně pouze projíždějí, ať už do našeho hlavního města, nebo z něj. Ti, kdo žijí v místech, kde se plánují či probíhají opravy významných komunikací, o problémech zpravidla vědí.

Plán udržitelné mobility je proto pro Prahu klíčovým dokumentem, který pomůže hlavnímu městu a Středočeskému kraji připravit smysluplný a komplexní plán, jak mobilitu pražské aglomerace řešit, aniž by se zhoršovaly životní podmínky pro lidi, kteří na tomto území žijí. Součástí Plánu mobility proto budou i opatření zaměřená na dopravní telematiku, která napomáhají ke zvýšení plynulosti dopravy a hledání alternativních tras, zejména v případě dopravních špiček nebo dopravních nehod.

Pp-a4-doprava-kolony-jpg